MFt -  MFt
Reg. szám:
 
Eladó új építésű és használt ingatlanok (családi ház, ikerház, sorház, társasházi lakás), építési telkek közvetítése Pécel, Maglód, Gyömrő,
Ecser és Budapest XVII. kerület területén.
2234 Maglód Fő u. 4-6. (MÜV ház) Tel.: 06-20-399-7205, 06-30-743-3637
ALBERT-HÁZ Kft.
Tanácsok eladóknak
 
Sajnos az igen drága hirdetési költségek miatt kevesen tudják saját erőből eladni ingatlanjaikat. Ha mégis bevállalják, akkor is csak kevés hirdetési felületet tudnak megfizetni. Az is meglehet, hogy egyszerűen nincs idejük foglalkozni az ingatlan eladásával. Nincs is gond azzal, ha ingatlanirodához adjuk be ingatlanunkat értékesítésre, hiszen tény, hogy az ingatlanirodáknak lényegesen több szálon futnak a hirdetéseik, mint a magánembernek. Az viszont nem mindegy, hogy melyik ingatlanirodához adjuk be az ingatlanunkat értékesítésre, mert egy rossz választás életre szóló negatív emlékeket gerjeszthet bennünk.
 
Megpróbálom pontokba szedni, mire érdemes odafigyelni:
- több irodánál érdeklődjük meg a megbízási feltételeket, erre ne sajnáljunk pár száz Ft-os telefonszámlát, higgyék el, megéri.
- Mindegy, hogy nagy céghez, vagy kis irodához fordulunk, a bizalom a lényeg. A nagy cég egy alirodája úgyis csak kb. ugyanannyi területet fog át, mint egy helyi kis iroda.
- ha van lehetoségük, nézzék meg a kiválasztott ingatlaniroda honlapját, tetszik-e amit ott látnak.
- fontos, hogy valamiféle személyes bizalom és szimpátia legyen az ingatlanközvetítő és köztünk.
- kerüljük a "csak" címkiadással működő irodákat, mert itt a "sok bába közt elvész a gyerek". Több bonyodalom is származhat belőle. Olyan irodát bízzunk meg, ahol az ingatlanközvetítő személyesen hozza az érdeklődőket, mert ez mindenképpen nyomon követhető és komoly tárgyalás esetén számíthatunk az ingatlanközvetítő segítségére jogi, vagy hitelkérdésekben.
- semmiképpen nem ajánljuk a kizárólagos megbízást, bármilyen csábító ellentételezést kínálnak. Ha a kizárólagos megbízás mellett döntünk, vegyük figyelembe, hogy amennyiben mégsem tudják eladni az ingatlant /ez gyakran előfordul, hiszen egyszerre több száz vagy ezer ingatlant nem lehet értékesíteni/ és mi elköteleztük magunkat, nincs kiszállás, mert vagy türelmetlenül és tehetetlenül várunk, vagy bevállaljuk a kiszabott díjat, annak ellenére, hogy nem kaptunk érte semmit.
- tájékozódjunk az ingatlanunk árát illetően megbízható forrásból / a közelben több hasonló adottságú ingatlant mennyiért adták el - ne azt az árat vegyük figyelembe, amennyiért hirdették /. Gyakran találkozom azzal az esettel, hogy válás esetén mindkét házastárs szeretné a már megszokott kényelmű ingatlant vásárolni, így az árat is úgy határozzák meg, hogy majdnem két ugyanolyan ingatlant férjen az eladandó egy árába. Az ilyen ár nem piacképes.
- csak olyan irodát bízzunk meg, ahonnan 1-2 napon belül kijönnek, megnézik és lefotózzák az ingatlanunkat, és nem kérnek előre semmilyen költséget.
- bár elég gyakori, én mégsem bíznék meg olyan irodát, akik akkor is kérnek 1o-2o-3o ezer Ft-ot az ügylet végén hirdetési költség címén, ha nem ők adják el az ingatlant.
- a közvetítői díjak eltérőek lehetnek, de próbáljuk az eladási árat úgy kalkulálni, hogy arra az összegre, amit szeretnénk kézbe kapni, tegyük rá az iroda díját, plusz egy kis alku összeget. Így már nem lesz olyan rossz érzésünk, amikor az ügylet végén ki kell fizetni az ingatlanirodát. Gondoljunk csak bele.ha önállóan hirdetjük az ingatlanunkat és bejön az utcáról valaki, hogy szeretné megvenni és mennyi a legalsó ár, akkor szabunk egy árat, aminél alább már nem adjuk oda az ingatlant. Ez az ár + a közvetítoi díj + alku legyen a hirdetési ár. Ha több helyre beadjuk ingatlanunkat, akkor mindenhol egyforma áron szerepeljen, mert így korrekt.
- eloször csak egy vagy két irodához adjuk be ingatlanunkat a bonyodalmak elkerülése végett. Ha mégsem történik érdemben semmi 1-2 hónap elteltével sem, próbálkozhatunk más irodáknál is, de a kialakított vételárat mindenképpen értékeljük át, hátha magas és ezért nem sikerült értékesíteni.
- Ha sikerült választanunk, megbeszélünk egy időpontot az ingatlanközvetítovel, amikor kijön hozzánk az ingatlant felvenni, a megbízási szerződést megkötni, fotózni. Kifejezetten javasolt ilyenkor egy kicsit nagyobb rendet tenni a szokásosnál, a redonyöket felhúzni, hiszen a lakásunk fotóját igen sokan fogják megnézni és talán éppen a róla sugárzó rend, tisztaság, világosság alapján sikerül a vevőnket megtalálni. Az érdeklődők látogatása esetén is ez a rend javasolt !
- Legyünk őszinték az ingatlanossal az ingatlan tulajdonlapját illetőn. Ugyanis, ha eltitkoljuk az esetleges jelzáloghitel, haszonélvezeti jog, vagy több tulajdonos létét, akkor egy potenciális vevővel való tárgyaláskor ez bumerángként visszaüthet ránk és veszélyezteti a tárgyalás pozitív kimenetelét, ráadásul az ingatlanos benyújthatja a számlát, hogy "kérem itt a vevő, de az ön hibájából nem tudtuk eladni az ingatlant"
- Ha sikerült értékesíteni az ingatlant / az ingatlan akkor kelt el, ha már legalább 1o %-kal lefoglalózták/ feltétlen és azonnal értesítsük az ingatlan értékesítésébe bevont többi ingatlanost is, mert ebből adódhatnak komoly elszámolási problémák.
 
Még nagyon sok információ cikázik a fejemben, az elmúlt 9 évben sok helyzetet megéltem, de a fentieket találtam a legfontosabbnak.
Ha bármilyen kérdése lenne, szívesen válaszolok a megadott e-mail címre küldött levelére.
 
 
Sásdiné Nagy Erika